Zorgleerling presteert beter in digitale leeromgeving

Share Button

Zowel reguliere als zorgleerlingen presteren goed in een digitale leeromgeving. Dat blijkt uit een onderzoek naar digitale wiskundelessen op het Merletcollege.  De leerlingen haalden niet alleen goede resultaten, het digitale leren had ook positieve invloed op studievaardigheden en motivatie, meldt VO-magazine.

Dit effect was bij zorgleerlingen sterker dan bij reguliere leerlingen. Gemiddeld gingen de motivatie, concentratie en planningsvaardigheden met 40 procent vooruit. Bij zorgleerlingen nam de concentratie zelfs met 50 procent toe. Leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs volgden, haalden dat percentage voor de vooruitgang bij planningsvaardigheden.

Bij dyslectische leerlingen lag de toename in motivatie hoog (65 procent), maar bij concentratie een stuk lager (25 procent).

Groter gebied

Het onderzoek werd uitgevoerd onder driehonderd leerlingen van de twee eerste leerjaren vmbo tot en met vwo. Negentig leerlingen hadden de indicatie zorgleerling. De grootste groep bestond uit leerlingen die extra tijd nodig hebben, gevolgd door leerlingen met leerwegondersteunend onderwijs en dyslectici.

“Ons onderzoek laat zien dat zorgleerlingen het goed kunnen doen in een digitale leeromgeving”, zegt projectleider Ron Ghijsen. “Wel betrof dit slechts één school. Het zou mooi zijn als er geld en tijd komt om een groter gebied te testen.”

Lees het volledige artikel in VO-Magazine van mei (pdf)

Berichtnavigatie