“Test docenten op e-skills”

Share Button

eskills344Nederland moet voor docenten in het hoger onderwijs e-skills instellen. Die moeten verankerd zijn in de basiskwalificaties voor het hoger onderwijs, vindt Marion Keiren, ict-adviseur bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

“Laat je die scholing voor docenten liggen, dan vrees ik dat studenten zich verder tot het informeel leren zullen wenden. Via hun computer en telefoon is er immers al veel gratis lesmateriaal beschikbaar”, zegt Keiren in het laatste nummer van SURF Magazine.

Onderwijs wordt steeds duurder en studenten staan binnenkort voor de keuze, zegt Frank Thuss, eveneens ict-adviseur bij de HAN. “Betaal ik 15.000 euro per collegejaar of maak ik gebruik van informele alternatieven, zoals video’s en apps? Op het moment dat werkgevers badges van informele aanbieders als diploma’s accepteren, heeft het hoger onderwijs er een geduchte concurrent bij.”

EdXIn de afgelopen maanden was er veel publiciteit over gratis online cursussen (moocs) die door universiteiten worden aangeboden. Enkele van de bekendste aanbieders van moocs zijn de Amerikaanse platforms Coursera, edX en Udacity. Ook in Europa zijn al initiatieven gelanceerd of in voorbereiding.

Op andere niveaus groeit het aanbod van gratis online onderwijs eveneens. Zo is er bijvoorbeeld de Khan Academy, een non-profitorganisatie die videolessen aanbiedt op een niveau dat varieert van begin basisschool tot eind middelbare school.

Digitale leeromgeving

Thuss stelt in het artikel in SURF Magazine ook dat de huidige digitale leeromgevingen te star zijn. “Mede door de komst van apps willen instellingen en individuele gebruikers tegenwoordig zelf diensten kunnen uitkiezen. Dat staat haaks op de traditionele digitale leer- en werkomgeving, die gestandaardiseerde functionaliteit aanbiedt. De leeromgeving van de toekomst zal veel meer een basissysteem zijn, waarbij opleidingen zelf bijpassende diensten uitzoeken voor specifieke onderdelen.”

Meer over ontwikkelingen rond gratis online (hoger) onderwijs:
Nooit meer betalen voor een studieboek
‘Commerciële onderwijsinstellingen krijgen het moeilijk’
Mobiele apparaten bepalen onderwijs van de toekomst

Berichtnavigatie