Technologie helpt leerling met handicap in Singapore

Share Button

Leerlingen met een meervoudige handicap of autisme kunnen veel baat hebben bij het gebruik van nieuwe technologie. Dat stelt het ministerie van Onderwijs in Singapore naar aanleiding van een project bij de AWWA School (Asian Women’s Welfare Association).

De school met 250 leerlingen in de leeftijd van 7 tot 18 jaar oud, gebruikt verschillende soorten technologie, afhankelijk van de behoeften van de kinderen. Volgens het hoofd ICT kan – eenvoudige of geavanceerde – technologie de leerervaring verbeteren.

Met een 3D-scherm en bewegingssensoren kan een leerling bijvoorbeeld de rol spelen van dolfijnentrainer. De bewegingssensoren registreren de handbewegingen van de leerling als hij of zij probeert de dolfijn te ‘trainen’.

Als deze activiteit in groepen wordt gedaan, verbeteren de sociale en communicatieve vaardigheden.

Facebook

Ruby Spear, directeur van de school, zegt dat de technologie leerlingen ook een stem kan geven. Nu sociale contacten en communicatie zich steeds meer online afspelen, kunnen leerlingen met autisme of een handicap zich eenzaam en afgezonderd van hun leeftijdgenoten voelen.

Op de AWWA-School krijgt een leerling met hersenverlamming bijvoorbeeld de mogelijkheid op sociale media actief te zijn. Met een headset en een aanwijsstok (foto) kan de leerling via Facebook communiceren met leeftijdgenoten en onderwijzers.

Buiten school helpen ook de ouders de leerlingen te werken met apps op tablets. De school houdt bovendien workshops waar ouders worden bijgepraat over de laatste veranderingen in het curriculum, zodat ze thuis en tijdens vakanties hun kinderen kunnen helpen.

Berichtnavigatie