Tablet geeft ruimte aan talent van kinderen

Share Button

Meer aandacht voor het individuele talent van kinderen. Nieuwe technologie maakt dat beter mogelijk en die kansen moeten benut worden, klonk het deze week bij diverse sprekers op de onderwijsbeurs IPON in Utrecht.

Maurice de Hond wil het met zijn iPadscholen of Steve Jobsscholen, Claire Boonstra met Operation Education en keynote-spreker Michel van Ast liet eenzelfde geluid horen: gebruik nieuwe technologie om kinderen hun unieke talenten te laten ontwikkelen.

Wilde een kind op de basisschool vroeger iets leren wat buiten het lesprogramma viel, dan was dat vrijwel onmogelijk. Vaak moest het jarenlang wachten op het juiste vervolgonderwijs. Even googelen of een app downloaden, was er niet bij. Tegenwoordig is dat anders: kinderen kunnen zelf op internet  leren wat ze graag willen leren. En dat doen ze ook, bevestigt onderzoek van Kennisnet.

iPadscholen

Keynote-spreker Michel van Ast, trainer bij de YoungWorks Academy,  noemde als voorbeeld een 6-jarig jongetje dat op zondagochtend tegen zijn vader zei dat hij graag een tekenfilm wilde maken. Met een tablet, twee uur later en 3 apps verder, was de eerste eenvoudige animatiefilm gemaakt.

Maurice de Hond, initiatiefnemer van de iPadscholen die in augustus van start gaan, vertelde over een bezoek aan Kennisnet waar jongeren van 12 tot 17 jaar oud bezig waren met het ontwerpen van educatieve apps. “Ik vroeg wie van hen dat op school had geleerd. Niemand. Kinderen leren dat soort dingen zelf, van elkaar of van internet.”

Cito-toets

De iPadscholen willen die unieke interesses van kinderen aanmoedigen en tegelijk de kerndoelen voor het primair onderwijs halen. “Een kind een iPad geven en daarmee laten spelen op school, is geen onderwijs. Voor modern onderwijs is een visie nodig en daarvoor moet het stelsel op zijn kop. Het betekent dat een kind overal gaat leren, in eigen tempo en vanuit de eigen aanleg. Daar is ons concept op gericht”, zei Luc de Vries, een van de andere initiatiefnemers van de iPadscholen.

Een uitgebreide beschrijving van het schoolmodel van de iPadscholen is te vinden op de website van O4NT

Veel scholen willen wel veranderen, zei Maurice de Hond, maar weten niet hoe. “Hoe moet dat met de Cito-toets, als we individuele leertrajecten voor kinderen gaan opstellen? En hoe moet dat met de regels van de Onderwijsinspectie?” De Hond erkende dat  de iPadscholen, waarvan sommige  hun curriculum en lestijden volledig hebben omgegooid (zoals die in Sneek), moeite hebben met de bestaande regels  of die soms zelfs overtreden. “Maar daar wordt over gesproken met de Onderwijsinspectie en het ministerie. Ook die zien in dat dit een belangrijk veranderingstraject is en staan er welwillend tegenover.”

Koudwatervrees

De Hond probeerde koudwatervrees weg te nemen. Is er onvoldoende ict-kennis op school? “Kijk eerst eens naar de kennis die met name de oudste leerlingen al hebben”, zei hij. “Van die kennis kun je gebruik maken. De docent hoeft niet alles te weten.”

Niet alleen de talenten van de leerlingen krijgen ruim baan in de iPadscholen, ook de kennis en vaardigheden van ouders worden betrokken bij de lessen. Is een ouder duivenhouder, maar vindt hij het lastig daarover te vertellen? “Dan kunnen we met de kinderen een interview voorbereiden”, zei De Hond. “En zo nu en dan hoor je wel eens van iemand dat hij bijvoorbeeld geschiedenis is gaan studeren, omdat die ene geschiedenisleraar zo mooi kon vertellen. Maak een video van zo’n les en laat meer kinderen delen in die ervaring. De techniek is er.”

Samsung

De iPadschool is vijftig weken per jaar, van 7.30 tot 18.30 open. Kinderen hoeven echter maar 1000 uur per jaar aanwezig te zijn. Dat  maakt het mogelijk om, uiteraard in overleg, op andere tijden dan gebruikelijk met vakantie te gaan. De iPad en dús de school gaat mee. “Als de kinderen terugkomen, kunnen ze een presentatie over hun vakantie geven met bijvoorbeeld Google Earth.”

Maar waarom iPadscholen, met een verwijzing naar de tablet van Apple? “De iPad is het meest herkenbaar”, zei De Hond. “Wil je met een Samsung werken, dan is dat ook prima. Richt maar een school op. We hopen dat anderen kunnen profiteren van onze ervaring. En als het onderwijs een ander etiket moet hebben, geef het een ander etiket.”

Gebrek aan apps

Wat apps betreft moet het kaf nog van het koren gescheiden worden, zei De Hond. “We werken daarvoor samen met Eduapp.nl.  Als het gaat om individuele leertrajecten, kan het zijn dat het ene kind meer heeft aan de ene app, en het andere kind aan de andere.” Volgens De Hond wordt er nog “te klassiek” gedacht vanuit de onderwijsapp. “Er bestaat bijvoorbeeld een app Flightradar24, waarmee real time alle vliegtuigroutes worden getoond. Een creatieve leraar kan daar wat mee. Daar ligt de uitdaging voor docenten.”

eduapp

Ook Van Ast van YoungWorks liep tegen de beperkingen van de techniek op. “Er kan ook veel fout gaan in de klas. Dat heb ik zelf ervaren met het gebruik van iPads. Als je op zoek gaat naar een wiskunde-app, ontdek je waanzinnig veel. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Er zijn apps die te gemakkelijk zijn, te moeilijk of in het Engels. Na een paar uur zoeken, heb je nog niet gevonden wat je zocht.”

Maar komt verandering aan, zei Van Ast. “Educatieve uitgevers zijn hard aan het werk. Maar op dit moment leidt werken met apps nog vaak tot teleurstellingen.”

Ander nieuws over de IPON op Edukator.nl:
‘Onderwijs is niet klaar voor de netwerksamenleving’
‘Educatieve uitgevers digitaliseren te traag’

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

One Thought on “Tablet geeft ruimte aan talent van kinderen

  1. Vikas Lafeber on 15/01/2014 at 16:06 zegt

    iPadscholen zijn de bom, ik wil ook naar een iPadschool pause not hahahaha later

Berichtnavigatie