Sugata Mitra: is kennis achterhaald?

Share Button

Vaardigheden en kennis die vroeger belangrijke waren, worden steeds minder belangrijk. Maar we houden op een romantische manier vast aan het oude, zegt Sugata Mitra, winnaar van de TED Prize 2013, deze week in de Britse krant The Guardian.

 

Is iemand met een goed handschrift, goede spelling en grammatica, die alle tafels kan opzeggen, een betere kandidaat voor een baan dan iemand die weet hoe hij een peer-to-peernetwerk moet opzetten, een Google Agenda kan instellen voor het hele bedrijf of erachter weet te komen waar je het beste kunt aankloppen voor durfkapitaal? Alleen de eerste vaardigheden worden op school geleerd.

Pen en papier

Met pen en papier vermenigvuldigen wordt gezien als een intellectuele prestatie, zegt Mitra. Vermenigvuldigen door je mobiele telefoon te gebruiken niet. Maar voor degenen die het vermenigvuldigen ooit hebben uitgevonden, was het slechts een handige ‘technologie’. “Zij verbonden er geen emoties aan. Wij doen dat wel. Het wordt nog steeds gezien als een prestatie van het brein. Maar de algoritmen die Google mogelijk maken, worden niet onderwezen aan kinderen. In plaats daarvan leren ze dat Google vol staat met rommel.”

 

 

Self organised learning

Mitra zet ook vraagtekens bij examens waarbij leerlingen feiten uit het hoofd moeten reproduceren, en problemen moeten oplossen met alleen het gebruik van pen en papier. Ze mogen met niemand praten en geen werk van anderen inzien. “Ze mogen geen onderwijsmateriaal gebruiken, en zeker geen internet. Als ze van school komen en een baan krijgen, worden ze geacht problemen op te lossen in groepen, te vergaderen en elke bron te gebruiken die ze kunnen vinden. Ze worden beloond voor een werkwijze die ze niet op school geleerd hebben.”

 

It’s quite fashionable to say that the education system’s broken — it’s not broken, it’s wonderfully constructed. It’s just that we don’t need it anymore. It’s outdated.

 

Het curriculum bevat volgens Mitra een lijst met onderwerpen die kinderen moeten leren, maar er is geen lijst waar op staat waarom die dingen belangrijk zijn. “Een kind dat over de geschiedenis van de Vikingen in Engeland moest leren, zei tegen mij: “Dat hadden we ook allemaal in vijf minuten op het internet kunnen vinden, als we het ooit nodig gehad hadden.”

Mitra pleit voor self organised learning: kinderen hebben meestal niet veel meer dan wat aanmoediging nodig om uit zichzelf te gaan leren. Hij werd bekend met zijn experiment Hole in the Wall, waarbij hij zonder verdere toelichting een computer plaatste in een afgelegen dorp en zag hoe kinderen er uit zichzelf mee leerden werken, uit nieuwsgierigheid en aangemoedigd door andere kinderen.

In de bovenstaande  TED-Talk legt Mitra uit hoe het huidige onderwijssysteem is ontstaan en hij inspirerende voorbeelden zien van kinderen die zonder hulp van docent leren. Hij pleit voor een School in the Cloud, waar kinderen op intellectueel avontuur gaan, gedreven door grote vragen die ze hun begeleiders gesteld hebben.

Gerelateerd:
We moeten totaal anders over kennis gaan denken

 

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie