Student presteert beter in flipped classroom

Share Button

Studenten presteren 5 procent beter in een flipped classroom. Dat blijkt uit onderzoek aan de University of North Carolina in de Verenigde Staten, meldt The Atlantic. Bij flipping the classroom bekijken studenten thuis colleges op video, zodat tijdens de les ruimte is voor discussie over de lesstof.

De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd aan de School of Pharmacy van de universiteit, worden binnenkort gepubliceerd in het Academic Medicine Journal en The American Journal of Pharmaceutical Education.

Vijf procent mag niet veel lijken, schrijft TechCrunch over het onderzoek, maar in onderwijsland worden zelden hogere scores gezien als het gaat om de invloed van onderwijsomstandigheden op prestaties.

Aarzeling

Voor het onderzoek werd drie jaar uitgetrokken. In 2011 kregen farmaciestudenten op de traditionele wijze les. In 2012 en 2013 werden ‘geflipte’ methodes gebruikt. De scores van studenten op een identiek examen stegen met 2,5 procent tussen 2011 en 2012, en nog eens met 2,6 procent in 2013. Gemiddeld steeg de score tussen 2011 en 2013 dus met 5,1 procent.

De studenten bleken, na aanvankelijke aarzeling, een voorkeur te hebben voor de flipped classroom. In 2012, voor het begin van de proef, zei 75 procent liever traditionele colleges te volgen. Na de proef had bijna 90 procent voorkeur voor het thuis volgen van videocolleges, zodat die later in de les besproken konden worden.

Quasi-experimenteel

De universiteit wijst erop dat het onderzoek “quasi-experimenteel” is en deels gefinancierd door Echo360, het bedrijf dat de technologie voor de flipped classroom leverde.

De cursus die werd gebruikt voor het experiment, werd al bijna tien jaar gegeven door dezelfde docent. Hij kon de gemiddelde scores daardoor zeer goed inschatten, stelt de universiteit. Een van de studenten zegt in The Atlantic dat de flipped classroom zo goed werkte omdat de docent de zich goed had voorbereid op de nieuwe manier van werken. “Bij andere cursussen werkte het minder goed, omdat de docent de cursus niet goed gestructureerd had.”

Meer werk

Justin Reich, onderzoeker aan de Harvard-universiteit, zegt dat het onderzoek goed is uitgevoerd voor een quasi-experimenteel onderzoek. Hij vraagt zich echter af of de studenten niet beter scoorden omdat ze eenvoudigweg meer werk hadden verzet.

Docent Russell Mumper zegt dat hij meer opdrachten heeft gegeven, maar dat uit enquêtes bleek dat studenten evenveel tijd staken in de cursus en dat ze minder uitstelgedrag vertoonden.

Berichtnavigatie