Start-up FeedbackFruits wil leren inspirerender maken

Share Button

De Delftse start-up FeedbackFruits ontwikkelt apps voor interactieve colleges, directe feedback en het delen van studiemateriaal over de hele wereld. Vorige week is de dienst gelanceerd met ongeveer 1500 gebruikers. “Dat is een begin”, zegt initiatiefnemer Ewoud de Kok.

De Kok studeerde onlangs af aan de TU Delft. Hij begon een jaar geleden samen met studiegenoten met FeedbackFruits. De meeste gebruikers zijn dan ook in Delft te vinden, maar uitbreiding zit eraan te komen.

Onpersoonlijk

Het onderwijs verbeteren is een van De Koks belangrijkste doelen. Hij laat zich daarbij leiden door zijn eigen ervaringen op de universiteit. “Het hoger onderwijs is te onpersoonlijk en niet goed afgestemd op jongeren die opgroeien met digitale techniek. De passie en inspiratie ontbreken bij studenten, die met zo weinig mogelijk inzet proberen hun tentamens te halen. Maar ook bij docenten die soms al jarenlang hetzelfde verhaal afdraaien in de collegezaal, ontbreekt de inspiratie.”

FeedbackFruits ontwikkelde drie tools die het onderwijs uitdagender moeten maken: Share, Dialog en Live. Dialog stimuleert gesprekken tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten. Share maakt het mogelijk studiemateriaal te zoeken en delen. Met Live kan tijdens colleges direct digitaal respons gegeven worden.

Feedback

“Studenten hebben feedback nodig, daardoor worden ze beter. Maar ook docenten hebben feedback nodig”, zegt De Kok. “Dat kan met Dialog. Na een college kun je via de app aangeven wat je ervan vond. De docent krijgt daarvan een samenvatting via e-mail. Hij kan daarop reageren en zo ontstaat een dialoog. Het is een soort Facebook-wall.”

De tool werd getest bij colleges van de TU Delft. In het begin werd veel feedback gegeven, maar na verloop van tijd steeds minder. “Het bleek dat de docent met de studenten in gesprek ging. Vervolgens gingen studenten rechtstreeks naar de docent. Ze hadden de feedback-app niet meer nodig. Dat is precies wat we willen.”

Met Live kunnen studenten tijdens colleges, zoals de naam al zegt, live reageren. Op een vraag kunnen ze via hun smartphone antwoorden. Die respons wordt vertaald in bijvoorbeeld een staafdiagram. Maar het is ook mogelijk direct feedback te geven op het tempo waarin de lesstof wordt behandeld.

Delen

‘Delen’ is een andere pijler waarop FeedBack Fruits is gebouwd. De Kok wil online het beste studiemateriaal bij elkaar brengen. Daarvoor werd Share ontwikkeld. “Het is gek dat wij nog steeds alleen het boek krijgen, terwijl er zoveel online komt, zoals gratis online cursussen (moocs). Dat materiaal wordt wel via e-mail, Facebookgroepen en Dropbox gedeeld. Maar beter zou zijn om alles op een vaste plek te verzamelen. Als een vak in Delft gegeven wordt, zouden studenten van de technische universiteiten in Eindhoven en Twente dat materiaal ook moeten kunnen vinden.”

Het uiteindelijke doel van Share is om studenten de mogelijkheid te geven gebruik te maken van het best gewaardeerde studiemateriaal uit de hele wereld. “FeedbackFruits zoekt dat materiaal voor je.”

Beloning

Met zo weinig mogelijk inzet proberen een studie te doorlopen, wordt door de app ontmoedigd. “Die studiementaliteit is funest voor het ware doel van het onderwijs”, zegt De Kok. Bij FeedbackFruits worden studenten die zich extra inzetten, bijvoorbeeld door anderen te helpen of studiemateriaal aan te dragen, beloond met vitamins (punten).

De app wordt zoveel mogelijk geïntegreerd met online diensten die studenten al gebruiken, zoals Dropbox, Facebook en Blackboard.

De officiële lancering van de dienst vorige week, is een eerste stap, zegt De Kok. “Wij blijven zoeken naar wat het beste werkt. We rollen FeedbackFruits nu uit, maar we passen de dienst continu aan. Onze techniek is niet het enige wat nodig is om het onderwijs te verbeteren, maar we kunnen hiermee wel een bijdrage leveren.”

Behalve door de TU Delft, wordt vanaf februari ook bij de Haagse Hogeschool in Delft gebruik gemaakt van Feedback Fruits. Met enkele andere onderwijsinstellingen is de start-up in gesprek.

www.feedbackfruits.com

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

One Thought on “Start-up FeedbackFruits wil leren inspirerender maken

  1. Marijke on 24/10/2014 at 10:04 zegt

    Leuk! Is er ook een Nederlandse handleiding?

Berichtnavigatie