Slecht presterende leerling profiteert meer van games

Share Button

Leerlingen die slecht presteren profiteren meer van het gebruik van digitale games in de klas dan leerlingen die het goed doen, is het oordeel van docenten die geënquêteerd werden voor een Amerikaans onderzoek.

Bijna de helft van de bevraagde leraren (47 procent) zei dat leerlingen die het moeilijk hebben in een traditionele schoolomgeving, het meest baat hebben bij het gebruik van games. Slechts 15 procent vond games nuttig voor goed presterende leerlingen.

Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd door het Joan Ganz Cooney Center, blijkt dat leraren digitale games een belangrijk beloningsmiddel vinden, vooral voor de slecht presterende leerlingen.

Bordspellen

Meer dan 78 procent van de respondenten zei digitale games te gebruiken in de klas. Dat is 50 procent meer dan twee jaar geleden. Opvallend is dat er ook veel niet-digitale spellen gebruikt worden. Bordspellen zouden volgens de leraren de band tussen leerlingen meer versterken dan digitale games, die vaak met twee personen of een kleine groep gespeeld worden.

In 2014 speelde 91 procent van de Amerikaanse jongeren tussen 2 en 17 jaar oud videogames. Van de volwassenen speelt 58 procent wel eens videogames, blijkt uit schattingen van de Entertainment Software Association.

De docenten die games gebruiken, vinden het vooral lastig goede games te kiezen uit het grote aanbod. Meestal laten ze zich daarbij adviseren door collega’s, spelen ze de games zelf en vragen ze leerlingen naar hun mening.

Meer over dit onderzoek is te vinden op de website Games and Learning.

Berichtnavigatie