Promotie over mobiele games in het onderwijs

Share Button

samsungtabletOp vrijdag 12 december verdedigt Birgit Schmitz haar proefschrift Mobile Games for Learning: A Pattern-Based Approach bij de Open Universiteit in Heerlen. Ze onderzocht de voorwaarden en eisen die van belang zijn om mobiele games geschikt en effectief te maken voor leeromgevingen.

Mobiele technologieƫn en worden steeds belangrijker en zijn overal beschikbaar. Dat ze effectief zijn in het ondersteunen van leren bij verschillende groepen en onderwerpen is algemeen erkend. Het interactieve karakter van mobiele media maakt een meer intensieve leerervaring mogelijk door het verrijken van objecten, plaatsen en activiteiten. Hetzelfde geldt voor games die bovendien ook nog heel motiverend blijken te werken.

De combinatie van mobiele technologie en digitale games voor het ondersteunen van het leren ligt dan ook voor de hand en leidt tot een toenemende druk op onderwijsinstellingen om hun onderwijs aan te passen en te vernieuwen.

Ontwerppatronen

Birgit Schmitz streeft ernaar om met haar onderzoek het gebruik van mobiele games als pedagogisch instrument te ondersteunen. Ze wil mensen in de onderwijspraktijk begeleiden bij het gaan gebruiken van games in hun onderwijs. Dat heeft ze gedaan door op zoek te gaan naar ontwerppatronen voor games en die te koppelen aan onderwijskundige doelstellingen. Zo komt ze tot een raamwerk waarin je kunt aflezen welk type games geschikt zijn om welk soort onderwijskundige doelstellingen te bereiken. Vervolgens ontwikkelde ze voorbeeldontwerpen voor games en inventariseerde ze met welke ontwerpissues rekening gehouden moet worden bij het implementeren van de ontwerppatronen voor mobiele games.

Gerelateerd:
TNO ontwikkelt bijsluiter voor games op school

Berichtnavigatie