Open source-software bereidt kinderen voor op de toekomst

Share Button

Openbare scholen in de Amerikaanse staat Pennsylvania verkiezen computers met open source-software zoals GNU/Linux boven iPads en Chromebooks. IT-directeur Charlie Reisinger legt uit waarom open source in zijn ogen de toekomst heeft in een steeds verder digitaliserende wereld.

In het Zenboeddhisme leert het concept Shoshin of ‘beginnershouding’ ons het leerproces te benaderen met openheid en zonder vooroordelen. Zenmonnik en onderwijzer Shunryu Suzuki schreef de beroemde woorden: In de geest van de beginner zijn veel mogelijkheden, maar in de geest van de expert zijn er maar weinig.

Als we afstand nemen van wat we denken te weten, of van wat we geloven dat waar is, kunnen we nieuwe ideeën en inzichten omarmen. Naarmate de expertise toeneemt tijdens ons werkzame leven, raken we soms de verbinding kwijt met de intense ervaringen van het niet-weten en de creatieve ontdekking die een nieuweling beleeft.

Kinderen hebben van nature de mentale houding van een beginner en de nieuwsgierigheid en passie om de wereld om hen heen te onderzoeken. Ze zijn geboren hackers, zoals blijkt uit het feit dat basisschoolleerlingen enthousiast vertellen hoe ze de game Minecraft manipuleren, spelletjes om de tuin leiden via cheat codes en iPods jailbreaken.

Niet gehinderd door aannames over hoe technologie zou moeten werken of de angst om te falen, vinden kinderen hun weg in een wereld van mogelijkheden. Als verantwoordelijke voor de technische kant van het onderwijs in mijn schooldistrict is het mijn rol om leeromgevingen te creëren waar openheid en creativiteit heersen en kansen worden geboden aan elk kind. Ik prijs mij gelukkig in een team te werken dat de open source-filosofie en vrijheid van onderwijssoftware omarmt.

In de afgelopen tien jaar is open source software in ons district doorgedrongen op alle terreinen, van de infrastructuur tot het klaslokaal. We hebben via verschillende projecten en programma’s de idealen van open source besproken met onze leerlingen, ouders, docenten en de gemeenschap. Ons district telt het hoogste aantal Linux-laptops in de staat Pennsylvania. Sinds januari van dit jaar, gebruiken onze leerlingen 3500 laptops en desktops met uitsluitend open source-software. Open source vergezelt hen elke dag en is een integraal onderdeel van hun leren.

De introductie van open source verloopt ongedwongen: kinderen hebben nog geen ideeën gevormd over hoe software eruit moet zien omdat een marketingteam, een docent of een andere expert ze heeft verteld wat ze moeten gebruiken. Ze maken onbevangen gebruik van de beschikbare middelen om problemen op te lossen en boeken daarmee zichtbare resultaten.

Ik vind dat de nieuwsgierigheid en de onderzoeksmogelijkheden van leerlingen niet beperkt moeten worden tot het klaslokaal of door een gesloten technologieplatform. Als onderdeel van ons laptopprogramma hebben onlangs 1700 leerlingen in het voortgezet onderwijs persoonlijke laptops met vrije software ontvangen. De laptops worden door de week en in het weekend gebruikt, zowel op school als thuis.

Veel scholen leggen leerlingen beperkingen op als het gaat om de gebruiksmogelijkheden van hun apparaten. Het installeren en aanpassen van software wordt – vaak op draconische wijze – beperkt door IT-personeel. Deze praktijk belemmert het leren en tast de autonomie van leerlingen aan. Onze programma’s beginnen met vertrouwen: we geven leerlingen roottoegang, de vrijheid programma’s te installeren, configuratieknoppen te bedienen en vrij te experimenteren in het open source-universum.

Beginnende en gevorderde leerlingen worden aangemoedigd om computervaardigheden te leren en hun interesses en passies te volgen. Door het gesprek te beginnen met “We vertrouwen je” en een open leerplatform te bieden, zetten we de leerlingen op het spoor van een ontdekkingstocht.

Doordat de leerlingen dagelijks toegang hebben tot open source-software, ervaren ze de kracht en flexibiliteit ervan en helpen we mogelijke toekomstige programmeurs, ingenieurs en vrijdenkers op weg in hun carrière.

Tot slot is voorlichting aan ouders, docenten en gezinnen van groot belang om de beginners te helpen de waarde van open source-software te begrijpen. Mijn presentaties voor ouders en docenten beginnen standaard met een introductie over bekende software zoals Firefox en Moodle. Als ik de voordelen uitleg van LibreOffice en Linux, raken ouders geïntrigeerd door de alternatieven voor dure gesloten software zoals Microsoft Office en Windows. Belastingbetalers reageren doorgaans opgetogen als ze horen dat er kwalitatief goede, vrije alternatieven zijn voor dure gesloten systemen en diensten.

Leerlingen omarmen de principes van open source met ongelooflijke nieuwsgierigheid en onbevangenheid. Het is mij tot op heden niet duidelijk waarom open source-software nog steeds niet razend populair is op scholen. Agressieve marketingcampagnes van commerciële leveranciers zullen daar deels mee te maken hebben. En op een zeker punt wordt de geest van de beginner wellicht de geest van een expert. Die weg van onbevangenheid naar steeds beperktere mogelijkheden, beïnvloedt de keuze van onderwijssoftware telkens weer. De passiviteit en het comfort van expertise is moeilijk te overwinnen en kan het verlangen om nieuw terrein te betreden in de weg zitten.

Hoe kunnen we als volwassenen, als experts, het vuur van openheid en creativiteit ontsteken in het onderwijs? Zoals een andere grote leraar ooit zei: we beginnen een reis van duizend mijl met de eerste kleine stap. Als we voor onze leerlingen alle mogelijkheden open houden, zullen we ervaren hoe de magie van openheid ons betovert.

Gerelateerd:
1700 Ubuntu-laptops voor leerlingen in Pennsylvania
‘Onderwijssoftware is bedreiging voor de privacy’

Charlie Reisinger (1 Posts)

Charlie Reisinger is IT-directeur van het schooldistrict Penn Manor in Lancaster County (Pennsylvania, VS).


Over Charlie Reisinger

Charlie Reisinger is IT-directeur van het schooldistrict Penn Manor in Lancaster County (Pennsylvania, VS).

Berichtnavigatie