Online exacte vakken volgen bij Slimleren.nl

Share Button

De start-up Slimleren.nl biedt leerlingen in de onderbouw van de havo en het vwo vanaf januari de mogelijkheid online alle leerstof van de exacte vakken te oefenen. Dat gebeurt via een persoonlijke leerroute.

Slimleren wil het voortgezet onderwijs beter laten aansluiten bij de behoeften van leerlingen die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. “Wij geloven dat technologie het leerproces efficiënter kan laten verlopen,” zegt Jochem van Dalfsen, die onlangs als bedrijfskundige afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam. “Met Slimleren willen we middelbare scholieren een hoogwaardige en gebruiksvriendelijke leeromgeving aanbieden.”

Andere vakken

Jochem van Dalfsen (rechts) en Pieter Brouwer.

Van Dalfsen bedacht het online systeem samen met Pieter Brouwer, programmeur en student Artificial Intelligence. Slimleren wil na de lancering zo snel mogelijk uitbreiden naar de bovenbouw en wellicht ook andere vakken gaan aanbieden.

De Amsterdamse start-up heeft sinds afgelopen zomer 30 mensen aan het werk, waarvan een deel parttime. Het materiaal dat Slimleren aanbiedt, wordt ontwikkeld door universiteitsstudenten en afgestudeerden die veel ervaring hebben met het geven van bijles. Het merendeel studeert, of studeerde, aan de Universiteit van Amsterdam of de TU Delft. Daarnaast werkt Slimleren samen met docenten die de stof doorlopen en advies geven. Een Advisory Board met deskundigen op het gebied van onderwijskunde, digitale leeromgevingen, innovatie en psychologie, is in oprichting.

Financiering is afkomstig van een private buitenlandse investeerder die anoniem wil blijven.

Gamification

Met Slimleren kunnen leerlingen bij ieder vak opgaven en digitaal materiaal oefenen dat naadloos aansluit op alle methodes die in Nederland gebruikt worden, legt van Dalfsen uit. “Zo kunnen ze zich beter voorbereiden op toetsen. Onze ontwikkelaars analyseren de stof die leerlingen krijgen en bedenken op basis daarvan volledig nieuwe vragen. Ook aanvullende videocolleges en ander materiaal stellen we zelf samen. Zo kunnen we kwaliteit garanderen.”

Als een leerling zijn school en leerjaar invoert in het systeem, wordt automatisch de juiste online stof met het gebruikte boek gecombineerd. De manier waarop de stof wordt aangeboden, is volgens Van Dalfsen afgestemd op factoren die het leerproces bevorderen. “Wij denken dat personaliseren, inzicht in wat je wel en niet begrijpt, beloningssystemen en uitgebreidere content uiteindelijk zullen leiden tot betere leerresultaten.”

Een subtiele vorm van gamification, het toepassen van elementen uit games, moet het leren aantrekkelijker maken voor de scholieren. Dit gebeurt met verschillende medailles, die leerlingen verdienen als een hoofdstuk afronden of een ruime voldoende halen voor een diagnostische toets.

Persoonlijke leerroute

Het instructiemateriaal is volgens van Dalfsen uitgebreid genoeg om een vak helemaal online te kunnen volgen, omdat bij elke paragraaf in een studieboek oefenstof wordt aangeboden. “Maar scholen werken nu eenmaal aan de hand van boeken en wij sluiten daarbij aan. Bij ons kunnen leerlingen meer oefeningen maken dan in het boek. Ze kunnen blijven herhalen tot ze de stof beheersen.”

Vooralsnog werkt Slimleren als afzonderlijk systeem. “Maar als er behoefte aan is, kunnen we kijken wat er mogelijk is qua integratie met andere elektronische leeromgevingen zoals Magister”, zegt Van Dalfsen, die verwacht dat kinderen over tien jaar niet meer met een tas boeken naar school gaan. “Het digitale is dan waarschijnlijk veel meer verweven met het onderwijs, dat dan gebaseerd is op learning analytics en adaptieve systemen. Zo werkt ons systeem ook.”

Het toepassen van learning analytics houdt in dat de computer het online studiegedrag in kaart brengt. Op grond daarvan stippelt het systeem een persoonlijke leerroute uit. Heeft een leerling met een bepaald onderdeel moeite, dan biedt het systeem extra oefenmateriaal aan. “Zo wordt leren veel efficiënter, leuker en gemakkelijker.”

Abonnementen

Scholieren (of hun ouders) kunnen individueel een abonnement kopen. Ook scholen kunnen een abonnement afnemen. De docent krijgt dan via een dashboard inzage in de vorderingen van de leerlingen en kan eventueel de les daarop aanpassen.

Slimleren wil gaan werken met drie soorten abonnementen: basis, standaard en compleet. “Bij het basisabonnement krijg je alleen extra opgaven, uitgebreide uitwerkingen en tips. Een standaardabonnement biedt ook diagnostische toetsen, theorie en vuistregels. Bij het meest uitgebreide abonnement kun je daarnaast videocolleges volgen en vragen stellen aan experts.”

Goedkoper dan bijles

Slimleren.nl wordt begin 2014 gelanceerd en werkt ook op de iPad. Scholieren kunnen het systeem gratis proberen voordat ze besluiten of ze een abonnement nemen. Het goedkoopste individuele abonnement gaat tussen 5 en 10 euro per maand kosten. “Goedkoper dan bijles”, zegt Van Dalfsen.

Ook scholen kunnen de leeromgeving een paar weken gratis uitproberen, voorafgaand aan een toetsweek. “Zo kunnen ze ervaren hoe intuïtief ons systeem werkt. En natuurlijk hopen we dat ze enthousiast worden en het na de proefperiode willen blijven gebruiken.”

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

Berichtnavigatie