Online cursussen bereiken nieuwe doelgroepen

Share Button

In een artikel in de New York Times gaat Thomas L. Friedman in op de potentie van online onderwijs. Hij noemt enkele goede voorbeelden van het gebruik van moocs (massive open online courses) en de concrete consequenties van de online-aanpak.

Het artikel laat onder meer zien hoe moocs doelgroepen bereiken die anders niet, of veel moeilijker, toegang tot onderwijs hadden gekregen. Een van zijn favoriete voorbeelden is de 17-jarige Daniel, die autistisch is en voornamelijk via de computer communiceert. Hij volgde een online cursus moderne poëzie van de Universiteit van Pennsylvania. Zijn eerste ‘echte cursus’, omdat klassikaal onderwijs voor hem niet werkt.

Ontwikkeling

De deelnemers aan online cursussen komen nu nog vooral uit de middenklasse en bovenklasse van de bevolking. Maar, zo is de overtuiging van Friedman “binnen vijf jaar zullen dergelijke platforms een veel breder publiek bereiken.”

Dat biedt volgens hem ook geweldige kansen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. “Voor relatief weinig geld kun je een ruimte huren in een Egyptisch dorp, er twintig computers neerzetten met een snelle internetverbinding, een plaatselijke docent inhuren om te faciliteren en iedere Egyptenaar die dat wil voorzien van Arabisch ondertitelde colleges door de beste docenten uit de wereld.”

Lees het volledige artikel in de New York Times.

 

Berichtnavigatie