Onderwijsinnovatie: kans op een doorbraak

Share Button

In het afgelopen jaar is er veel tot bloei gekomen op het gebied van onderwijsinnovatie en ICT. “Er is kans op een doorbraak”, zei Toine Maes, directeur van Kennisnet woensdag op De Onderwijsdagen. Hij verwees onder meer naar de lancering van de Steve Jobsscholen en het initiatief Mediawijsheidscholen.

Personaliseren is een van de belangrijkste trends in onderwijsland. “Onder die vlag valt alles wat maar enigszins te maken heeft met onderwijs op maat. Niet het systeem is leidend, maar de leerling. Niet alleen de eindtoets doet ertoe, maar ook het hele voortraject dat een leerling doorloopt. Je kunt een leerling tegenwoordig volgen op dagbasis. Als je die resultaten goed analyseert, kun je op grond daarvan je onderwijs aanpassen.”

Deze data-analyse valt onder learning analytics, een andere ontwikkeling in onderwijsland die vraagt om nieuwe expertise. “Met zoveel gegevensstromen, moet je aandacht besteden aan veiligheid en privacy.”

Versplintering

De dynamiek van dit moment brengt risico’s en kansen met zich mee, zei Maes. “Hij kan leiden tot versplintering en fragmentatie, maar ook tot bundeling. Het is dus zaak richting te geven, de dynamiek te stroomlijnen. Dat is wat het laatste half jaar is gebeurd. Het onderwijsveld heeft functionele wensen en wil daar oplossingen voor. Het wil dat anderen mee gaan denken. Maar er is meer nodig. Publieke en private partijen moeten bij elkaar gaan zitten, vraag en aanbod moeten dichter bij elkaar komen.”

Een stap op weg daar naartoe is al gezet met het Doorbraakproject Onderwijs en ICT. De PO-Raad, VO-Raad en de ministeries van Onderwijs en Economische Zaken bezinnen zich daarin op de vraag hoe ICT gepersonaliseerd leren mogelijk kan maken.

Begin deze maand werd in het kader van het Doorbraakproject een bijeenkomst georganiseerd met leveranciers van digitale leermiddelen, hardware en vertegenwoordigers uit de game-industrie. Maes: “Mijn wens voor 2014 is dat het onderwijsveld en de markt bij elkaar komen voor het zo noodzakelijke samenspel. Want innovatie kun je niet in je eentje doen.”

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

One Thought on “Onderwijsinnovatie: kans op een doorbraak

  1. Als stagebieder ICT, herschrijven wij ons curriculum 2 keer per jaar om in te spelen op de vraag van de arbeidsmarkt.
    Stagiairs hebben zelf ook inbreng.

Berichtnavigatie