Onderwijs moet anders, ruim baan voor start-ups

Share Button

Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) wil dat start-ups in de Europese Unie ruim baan krijgen. Het onderwijs moet daarvoor het roer omgooien, staat in een manifest dat ze onlangs presenteerde namens een aantal succesvolle Europese start-ups.

Digitale ontwikkeling is een van de sterkste aanjagers van de economie en daarom moeten kinderen al op jonge leeftijd aangemoedigd worden zich ICT-vaardigheden eigen te maken.

Kroes gaf in september, bij de lancering van het initiatief Opening up Education al aan dat kinderen in Europa beter wegwijs gemaakt moeten worden op dit terrein. Ook de digitale vaardigheden van docenten moeten bijgespijkerd worden.

Ondernemerschap

Niet elke twaalfjarige is in staat een eigen bedrijf te beginnen, maar op deze leeftijd moeten kinderen al leren wat het betekent een idee uit te werken en producten of diensten aan te bieden aan anderen, staat in het manifest.

Studenten aan de universiteit moeten aangemoedigd worden een eigen bedrijf op te zetten nog voordat ze afstuderen. In de Verenigde Staten doet 20 procent van de studenten van CalTech, Stanford en Berkeley dit al. In de veilige omgeving van de universiteit is de bereidheid risico’s te nemen groter. Eenmaal afgestudeerd, neemt die bereidheid aanzienlijk af.

Veranderende markt

Studenten van nu moeten verder voorbereid worden op een markt die er over een aantal jaren radicaal anders uitziet. Ook vaardigheden die vandaag nodig zijn op de arbeidsmarkt, zijn al heel anders dan die van tien jaar geleden. Toch hebben universiteiten hun curriculum nog nauwelijks aangepast.

In het document wordt ervoor gepleit om al binnen 12 tot 24 maanden van start te gaan met een cursus digitale vaardigheden voor studenten. Op de middellange termijn (2 tot 3 jaar) zouden alle universiteiten in de Europese Unie digitale componenten toegevoegd moeten hebben aan hun vakken.

Het manifest is opgesteld door onder anderen de oprichters van Spotify en The Next Web.

Berichtnavigatie