Neelie Kroes: Europese schoolkinderen zijn te weinig digitaal

Share Button

Meer dan 60 procent van de 9-jarigen in Europa gaat naar scholen die onvoldoende digitale middelen hebben. Europa loopt achter bij de Verenigde Staten en landen in Azië als het gaat om digitalisering.

Dat zei eurocommissaris Neelie Kroes woensdag bij de lancering van het initiatief Opening up Education in Brussel.

Opening up Education wil e-learning stimuleren op alle schooltypen, van basisonderwijs tot universiteit. Kroes constateerde ook dat slechts de helft van de 16-jarigen op scholen zit die goed zijn uitgerust – met apparatuur die bij de tijd is en een snelle breedbandverbinding.

E-skills

Terwijl 90 procent van de scholen in Letland, Litouwen en Tsjechië internettoegang heeft, heeft slechts 45 procent van de scholen in Kroatië en Griekenland dat. Twintig procent van leerlingen op middelbare scholen gebruikt zelden of nooit een computer in de klas.

In 2020 is het voor 90 procent van de banen nodig digitaal vaardig te zijn, zei Kroes.

Ook de e-skills bij docenten laten te wensen over. In de meeste Europese landen krijgt minder dan 30 procent van de kinderen tussen 10 en 15 jaar oud, les van een docent die voldoende vaardig is op digitaal gebied.

Opening up Education

Met het initiatief Opening up Education wil de EU het onderwijs opener en flexibeler maken, “zodat leerlingen en studenten een goede start maken in hun leven en volwassen lerenden de kans krijgen mee te doen met deze digitale beweging.”

ICT maakt het mogelijk onderwijs beter te personaliseren, en het maakt zelfstandig leren en evalueren mogelijk, ook buiten het klaslokaal. “Europa moet ten volle de vruchten plukken van deze kansen en hoogwaardig onderwijs en de noodzakelijke digitale vaardigheden bieden die onze jonge mensen nodig hebben in de toekomst”, zei eurocommissaris Androulla Vassiliou van Onderwijs.

Moocs

ICT kan in deze tijd niet meer gezien worden als iets voor jongens, zei Kroes. “Als meisjes niet meedoen, schaadt dat hun kansen in het leven en schaadt dat de economie.” Niet alleen jongeren moeten digitaal vaardig worden, er moet ook geïnvesteerd worden in ouderen. Kroes: “Slechts 9 procent van de volwassenen blijft levenslang leren. Dat is veel te weinig.”

Ze pleitte ervoor om onderwijs eenvoudig beschikbaar te maken voor iedereen, los van woonplaats of werk. Universiteiten moeten volgens Kroes online leren stimuleren met massive open online courses (moocs), gratis cursussen die voor iedereen toegankelijk zijn.  Tot haar ontsteltenis bleek uit een recent onderzoek echter dat een derde van 200 geënquêteerde Europese universiteiten niet eens weet wat moocs zijn.

Verdere digitalisering is volgens de eurocommissaris ook noodzakelijk omdat het aantal studenten in de komende tien jaar aanzienlijk zal groeien. Een combinatie van contactonderwijs en online onderwijs zal daarom noodzakelijk worden, zodat studenten altijd en overal en met elk apparaat toegang hebben tot het onderwijs.

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie