Moocs emanciperen het onderwijs – ervaringen uit Leiden

Share Button

Moocs emanciperen het onderwijs en inspireren toponderzoekers om echt na te denken over hun onderwijs, pedagogiek en het overbrengen van hun boodschap. Dat concludeert prof. dr. Simone Buitendijk, vice-rector van de Universiteit Leiden, twee jaar na de introductie van de eerste gratis open online cursussen van de universiteit.

Buitendijk sprak vrijdag tijdens een lunchlezing ter gelegenheid van de Open Education Week. Een maand geleden kwam de universiteit met een nieuw strategisch plan op het gebied van open en online innovatie. Speerpunten in dat plan zijn innovatie op basis van onderzoek, een internationale context voor onderzoek en onderwijs en de wens om op het internationale vlak toonaangevend te zijn.

Verrijkend

quoteOnline onderwijs biedt de mogelijkheid tot interactie met studenten wereldwijd. Dat is verrijkend voor zowel de docenten als studenten, zei Buitendijk. Als voorbeeld noemde ze de spoc (kleinschalige online cursus) Sharia in the West van hoogleraar Maurits Berger. Die online cursus heeft ertoe geleid dat 25 professionals uit verschillende landen nu onderzoek doen naar de sharia in hun land, in ruil voor onderwijs.

“Maurits Berger heeft een zeer interessante internationale ervaring weten te creëren voor onze eigen Leidse studenten, en ook voor studenten elders in de wereld. In ruil voor zijn kennis en onderwijs, geven ze hem inside information over de sharia-wetten in hun thuisland.”

Global issues

Bijna alle Leidse moocs gaan over onderwerpen die wereldwijd spelen. Daardoor kan de inbreng van studenten uit de hele wereld echt iets toevoegen, zei Buitendijk. Dat bleek ook bij de mooc The Changing Global Order van prof. dr. Madeline Hosli,  waarin studenten werden uitgedaagd om voorstellen te doen voor hervorming van de VN-Veiligheidsraad. “De beste voorstellen werden besproken met VN-experts in een Google Hangout. Eén voorstel was zo goed, dat het waarschijnlijk nader bekeken zal worden. Ik vind dat zeer inspirerende voorbeelden.”

Buitendijk haalde ook een reactie aan van een student uit Somalië, die de mooc The Changing Global Order had gevolgd: “Taking the course enabled me to understand how I can participate in a political process intended to boost peaceful coexistence. I am now eager to take part in my country’s future policies by using peaceful methods” – Abdinor Hassan Dahir (24), from Mogadishu in Somalia.

25 miljoen studenten

“Als ik kijk naar het voorbeeld van de student in Mogadishu, die normaal gesproken nooit toegang zou hebben gehad tot onderwijs op universitair niveau, komen de woorden empowerment en emancipatie in mij op”, zei prof. dr. Edwin Bakker, initiatiefnemer van de mooc Terrorism and Counterterrorism.

“In Nederland heeft ongeveer een derde van de bevolking hoger onderwijs genoten. In veel andere landen in de wereld is dat niet zo. Zelfs de universiteit Leiden, een van de oudste in Europa, heeft maar 25.000 studenten. Via moocs kunnen we misschien wel 25 miljoen mensen bereiken. Het moet een doel zijn om anderen te laten profiteren van onze kennis, ideeën en vaardigheden.”

Interactief

Wie een mooc maakt, moet vooraf nadenken over de sociale impact, zei Bakker. “Er doen mensen mee die iets te bieden hebben, professionals, academici, studenten, mensen uit verschillende landen met verschillende ideeën, vaardigheden en kennis die we kunnen gebruiken. Je krijgt veel informatie terug uit een mooc. Maar je moet ook de middelen verschaffen aan deelnemers om iets te doen met die kennis.”

Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via opdrachten die studenten van elkaar beoordelen, discussieforums of Linkedin-groepen. In Leiden wordt gewerkt aan meer mogelijkheden tot interactiviteit. “Een mooc moet meer zijn dan een aantal video’s. Er moeten community’s ontstaan waarin mensen elkaar helpen.”

Gevoelige kwesties

Bakker zei dat wordt nagedacht over een specifieke Leidse aanpak.  “Wij willen open zijn naar de wereld en gevoelige kwesties kunnen bediscussiëren. Enkele van onze moocs gaan over zeer gevoelige onderwerpen, zoals The Changing Global Order en Sharia in the West.”

Leiden wil een rijk debat over dit soort onderwerpen aanmoedigen, zei Bakker, en zo een bijdrage leveren aan een genuanceerde beeldvorming en academische houding ten opzichte van zeer complexe onderwerpen. “Openheid voor een groter publiek is iets wat moocs kunnen bieden. Als je dat op een goede manier doet, kun je bijdragen aan een betere wereld. Dat zijn grote woorden, maar dat is waar we uiteindelijk naar streven.”

Gerelateerd:
Universiteit Leiden lanceert kleinschalige online cursus

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

Berichtnavigatie