Mobiele apparaten bepalen onderwijs van de toekomst

Share Button

white smarthphoneMobiele apparaten zoals tablets en smartphones zijn in hoog tempo normale computers aan het vervangen als het gaat om het creëren en bestuderen van onderwijsmaterialen. De student van de toekomst is gewend altijd en overal met internet verbonden te zijn – en wordt zelf contentontwikkelaar.

Dat schrijven Fred de Vries en Frank Thuss in het deze week verschenen Trendrapport OER 2013. De overstap naar mobiel heeft grote gevolgen voor de manier waarop studiemateriaal aangeboden moet worden.

De huidige leermaterialen zijn meestal niet geschikt voor mobiele apparaten. Ook is het voor docenten moeilijk of bewerkelijk om onderwijsmateriaal op een goede manier hiervoor beschikbaar te stellen. Dat komt onder meer door bestandsincompatibiliteit en het kleine scherm.

Het wachten is volgens auteurs op de eerste Nederlandse onderwijsinstelling, of groep instellingen, die een applicatie ontwikkelt waarmee eenvoudig mobiel onderwijsmateriaal geselecteerd, bewerkt en gedeeld kan worden. Zij pleiten daarbij voor het gebruik van open leermaterialen, die vrij gekopieerd en hergebruikt kunnen worden.

Student als contentontwikkelaar

Er bestaan al enkele applicaties voor mobiele apparatuur, zoals iTunes U en de Khan Academy. Leermiddelen van  iTunes U kunnen echter alleen iOS-apparaten geopend worden en ze hebben geen open licentie. De Khan Academy, waarvan dit jaar een Nederlandse versie van start gaat, biedt vrij toegankelijke leermiddelen en verschillende mobiele apps voor toegang tot deze bronnen.

evernoteEen nieuwe ontwikkeling is ook dat de student niet alleen consument, maar ook producent van lesmaterialen wordt. Bij LectureLeaks.com filmen studenten een college met hun smartphone en plaatsen dat online, zodat het opnieuw bekeken kan worden. Op de site is momenteel één college vinden van een Nederlandse universiteit, de Universiteit van Amsterdam.

Bij enkele hbo-opleidingen in Nederland filmen studenten zelf werkcolleges met hun smartphone om die vervolgens te delen via Facebook en YouTube. Met de app Evernote kunnen gebruikers via de smartphone aantekeningen maken, content verzamelen, annoteren en delen via sociale media en de cloud. Verder kan content gedeeld worden via blogs zoals WordPress en Tumblr.

Studenten kunnen aangemoedigd worden op serieuze wijze content te ontwikkelen door hun bijdrage te belonen, bijvoorbeeld door deze mee te wegen in de beoordeling, zeggen de auteurs.

Meer artikelen op Edukator.nl over het Trendrapport OER 2013:
‘Nooit meer betalen voor een studieboek’

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie