Mobiel leren krijgt langzaam vorm in ontwikkelingslanden

Share Button

m-learning iicdIn 2011 telde Afrika meer dan 500 miljoen gebruikers van mobiele telefoons. Mobiel leren, of m-learning, speelt dan ook een steeds grotere rol in onderwijs, gezondheidszorg en economische ontwikkelingsprogramma’s.

Mobiele telefoons worden onder meer gebruikt voor gezondheidscampagnes en om de communicatie tussen ouders en scholen te bevorderen. Ouders worden herinnerd aan bijeenkomsten, krijgen updates over hun kinderen of ontvangen nieuwsberichten, staat in het rapport Mobile on the Move van het International Institute for Communication and Development (IICD).

Het IICD steunt projecten met mobiele telefoons in elf landen. Dit jaar zullen via die projecten zo’n 3,7 miljoen berichten 150.000 studenten, boeren, gezondheidswerkers en anderen bereiken.

Omdat de toegang tot smartphones en mobiel internet is nog beperkt in ontwikkelingslanden, wordt bij onderwijsprojecten vooral gebruik gemaakt van sms en voice-diensten, die vaak wel beschikbaar zijn op de iets uitgebreidere telefoons.

Zambia

Mobile on the Move gaat kort in op diverse projecten in Afrika en Latijns-Amerika. Zo worden in Zambia tablets en  smartboards gebruikt om de zintuigen te stimuleren bij gehandicapte kinderen. Dat gebeurt met muziek, beelden en touch-applicaties. Met games wordt leren aangemoedigd.

Gezondheidswerkers in Mali gebruiken een mobiele applicatie voor preventie, diagnose en behandeling van malaria in arme buurten in de hoofdstad Bamako.

Meer voorbeelden zijn te vinden in het IICD-rapport (12 pagina’s).

Berichtnavigatie