MIT: Online leren even effectief als traditioneel onderwijs

Share Button

Online leren, zoals het volgen van een massive open online course (mooc) is even effectief als traditioneel onderwijs, blijkt uit een onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

De onderzoekers stellen dat e-learning niet alleen effectief is, maar even waardevol als les in een klaslokaal. Het maakt daarbij niet uit hoe goed studenten zijn voorbereid of hoeveel kennis al ze hebben. “Een aantal bekende onderwijsdeskundigen beweert dat studenten weinig leren van open online cursussen, en als ze dat wel doen, het zou gaan om mensen die al goed opgeleid zijn”, zegt David Pritchard, medeauteur van de studie.

Hybride aanpak

Het onderzoeksteam stelde echter vast dat studenten die een mooc Inleidende Mechanica volgden, even goed presteerden als studenten die de cursus in een klas op de universiteit volgden. “De online studenten hadden zelfs wat meer geleerd dan de studenten die traditionele colleges volgden”, concludeerden ze. Verder bleken studenten met weinig vooropleiding of voorkennis relatief goed te presteren in online cursussen.

Online onderwijs leidt volgens de onderzoekers tot even goede, of soms zelfs betere, resultaten dan traditioneel onderwijs. Ze pleiten dan ook voor een “hybride aanpak”, waarbij het beste van beide manieren van onderwijs gecombineerd wordt.

Berichtnavigatie