Microlearning: leren in hapklare brokken

Share Button

Microleren met behulp van technologie – het geven van digitale informatie in kleine brokjes – is een groeiende trend. Leren in kleine stappen, met herhaling, is op zich niet nieuw. Het wordt al lang toepast bij bijvoorbeeld het leren van talen of het bespelen van een muziekinstrument.

Kleine stukjes informatie zijn gemakkelijk te verteren, begrijpen en herinneren. Ze zijn vaak ‘mobiel-vriendelijk’, visueel en eenvoudig te delen. Daardoor laten ze een bevredigend gevoel achter bij de lerende, die waarschijnlijk terug blijft komen.

“Microlearning is een geweldige methode en ik denk dat het een opkomende trend is”, zegt Martin Henrik Andresen, projectmanager mobiel leren bij BI Norwegian School of Business.

Gefragmenteerde content

Op sommige universiteiten wordt microlearning gebruikt om de inhoud van een cursus in pakketjes van 5 tot 10 minuten te gieten, in de vorm van microcolleges. Video’s van microcolleges worden online gezet, zodat studenten ze op elk gewenst moment kunnen bekijken. Door te focussen op één specifieke boodschap, bieden ze een effectieve manier voor studenten om complexe concepten te leren begrijpen.

Aan de BI Norwegian School of Business is via een aantal proefprogramma’s gefragmenteerde content geschikt gemaakt voor mobiele apparaten. Een van de ervaringen uit die experimenten is dat mobiel leren op deze manier de cursussen aantrekkelijker maakt voor studenten. Ook helpt het deeltijdstudenten om up-to-date te blijven.

3 minuten

“Het mobiele element is cruciaal voor microleren om effectief te zijn. Dat is de manier waarop je direct bij de student binnenkomt”, zegt Andresen. “Voor deeltijdstudenten is dit een goede manier ze dagelijks betrokken te houden. Kleine stukjes informatie maken het cursusmateriaal veel toegankelijker en gemakkelijker te begrijpen. De leerpakketjes die de studenten ontvangen, blijken effectief bij het herhalen van stof vlak voor een examen.”

De learning bites van BI duurden meestal niet langer dan 3 minuten en bestonden voornamelijk uit videomateriaal en wat korte tekst. Af en toe werden infographics gebruikt om de stof nader toe te lichten.

Informele coaching

BI introduceerde microlearning eerst als onderdeel van blended learning voor cursussen op het gebied van bankieren en verzekeringen. Docenten mogen het nu gebruiken in alle cursussen. “Je moet de juiste content aanbieden en de keuze van het platform overlaten aan de student. Zo bouw je loyaliteit op en hou je de aandacht vast.”

Mobiel microleren geeft studenten ook de mogelijkheid materiaal te maken voor medestudenten. Een concept dat vanuit de klas zijn weg vond naar het bedrijfsleven, nu steeds meer organisaties grootschalige trainingen inruilen voor kleinschaliger oplossingen.

Vanuit de pedagogiek van microleren kunnen kenniswerkers minicursussen creëren die eenvoudig toegankelijk zijn voor werknemers. Dit soort informele coaching, evenals korte video’s en online communities, stimuleren continu leren en besparen de organisatie tijd en geld.

Martin Henrik Andresen is een van de sprekers op de conferentie Online Educa Berlin, die van 3 tot en met 5 december wordt gehouden in Berlijn.

Berichtnavigatie