Lesgeven in open source heeft mijn leven veranderd

Share Button

Voor de meeste leerlingen en docenten draait het leven om toetsen. Voor de leerlingen is het de toets die bepaalt of ze succesvol zijn of falen. Hetzelfde geldt in steeds sterkere mate voor docenten. Mijn eigen carrière is hier een voorbeeld van.

Mijn eerste fulltime baan was docent Engels. Ik bereidde Japanse kinderen voor op hun toelatingsexamen voor de universiteit. Zakten ze, dan betekende dat meestal een jaar extra studeren en het dan opnieuw proberen. Een paar jaar later gaf ik in Australië les aan Aziatische leerlingen. Zij moesten een toets Engels afleggen om hun plaats op de universiteit te kunnen houden. Haalden ze de toets niet, dan liepen ze het risico hun visum kwijt te raken en terug te moeten naar huis.

Na mijn aankomst in Georgia in de Verenigde Staten, werkte ik op een middelbare school in Atlanta. Ook hier stonden toetsen centraal. Hoe moeilijker de kinderen het hadden, hoe meer we werden aangemoedigd ons te richten op de toets. Als leerlingen zakten en een summer school moesten volgen, was het de taak van de leraar ervoor te zorgen dat alle leerlingen, elke dag, precies op dezelfde bladzijde van het boek waren.

Dit is niet alleen mijn ervaring. Veel docenten kunnen soortgelijke verhalen vertellen over druk op leerlingen en leraren.

Vrijheid

In 2006 maakte ik een carrièreswitch. Ik stopte met mijn werk als regulier docent, richtte een bedrijf op, Open Source Training, en begon les te geven in open source. Lesgeven in open source was een verademing voor mezelf en voor veel leerlingen. Officiële testen bestaan niet. Er bestaat geen officiële certificering voor het merendeel van de opensourceprojecten. En er worden geen vaste lesboeken voorgeschreven.

Als het om open source gaat, zal een werkgever die de moeite waard is om voor te werken, niet vragen naar officieel bewijs van je vaardigheden. Een goede werkgever kijkt naar wat je gedaan hebt en zal je vragen te laten zien wat je kunt. Het helpt nog steeds als je computerwetenschappen hebt gestudeerd, maar als dat niet zo is, is dat meestal niet doorslaggevend.

Veel van onze studenten hebben zichzelf al van alles geleerd. Met open source kan dat, omdat er geen licentiekosten zijn, geen examenkosten en geen verplichten studieboeken. Je kunt gewoon de software downloaden en beginnen. Dat is onmogelijk met ouderwetse software waarbij je eerst een ‘sales representative’ moet overhalen om je een licentiesleutel te geven.

Als we cursussen geven in WordPress, is het tegenwoordig normaal studenten tegen te komen die deze software al voor hun plezier gebruiken. Ze gebruiken die voor hun hobby’s, sportvereniging, non-profitorganisaties, bijbaantjes, religieuze organisaties en meer. Dat doen ze op eigen initiatief. Ze doen onderzoek, kiezen geschikte software en gaan aan de slag.

Andere motivatie

Als je leert met open source, is de motivatie heel anders. Studenten volgen geen cursus omdat ze een horde willen halen die iemand anders voor hen heeft vastgesteld. Ze willen hun eigen doelen halen. Ik noem een paar dingen die studenten gedaan hebben na hun cursus:

– Een eigen bedrijf opzetten als webdesigner
– Werken voor een bestaand webdesignbureau
– Websites maken voor organisaties in hun omgeving
– Open opensourcesoftware inzetten voor hun eigen bedrijf
– Open source gebruiken om hun baan te houden of promotie te maken

De studenten werken hard en bereiken geweldige dingen, maar ze kiezen hun eigen doelen. Toen ik jong was zeiden mijn docenten: ‘Blijf leren, je carrière ligt nog niet vast’.  We leven tegenwoordig in een wereld waarin onze volgende baan misschien nog niet eens uitgevonden is. Het ouderwetse, op toetsen gebaseerde model kan zich niet snel genoeg aanpassen of de juiste motivatie bieden. Open opensourcesoftware is flexibel, geeft jongeren kansen en volgt het tempo dat aansluit bij hun mogelijkheden. Dat lijkt heel wat meer op de toekomst van het onderwijs.

Steve Burge (1 Posts)

Steve Burge is oprichter van OSTraining. Hij werkte jarenlang in het onderwijs, voordat hij een eigen bedrijf in opensourcetrainingen begon. Daarbij richt hij zich met name op Joomla, WordPress en Drupal.


Over Steve Burge

Steve Burge is oprichter van OSTraining. Hij werkte jarenlang in het onderwijs, voordat hij een eigen bedrijf in opensourcetrainingen begon. Daarbij richt hij zich met name op Joomla, Wordpress en Drupal.

Berichtnavigatie