Leerlingen willen les over mediawijsheid

Share Button

Leerlingen willen op school leren hoe ze met digitale media moeten omgaan, om zo de positieve en negatieve kanten ervan te ontdekken. Dat blijkt uit onderzoek van Now It’s Our Time en Kennisnet.

Now It’s Our Time sprak met leerlingen van zeven basisscholen en drie middelbare scholen. Zij vulden 495 vragenlijsten in.

Ondanks het feit dat deze kinderen opgroeien met internet, blijken ze het belangrijk te vinden dat de school aandacht besteedt aan ict-vaardigheden. Leerlingen willen graag leren welke bronnen op internet wel en niet betrouwbaar zijn en hoe ze informatie moeten beoordelen.

Ook gaven ze aan dat docenten hen moeten leren om te gaan met sociale media en de eindeloze mogelijkheden van het web. Niet alleen de gevaren, ook de kansen van internet moeten worden belicht.

Leerlingen zien dat scholen worstelen met de inzet van techniek. Daarom zouden scholen een visie op technologie moeten ontwikkelen, stellen de auteurs van het onderzoek. Volgens de leerlingen moet de school beter nadenken waarom, hoe en wanneer digitale leermiddelen worden ingezet. Een digibord heeft weinig meerwaarde als het wordt gebruikt als krijtbord, zoals nu op 80 procent van de scholen het geval is.

Instagram en Whatsapp

Jonge kinderen van 6 tot en met 12 jaar weten vaak niet precies wat sociale media zijn. Ze weten dat die door volwassenen gebruikt worden en associëren ze met praten, chatten, iets leuks, spannends en hips. Instagram, Whatsapp, Skype en Facebook zijn in hun ogen populaire sociale media. Twitter kennen ze ook. Veel kinderen maken op deze leeftijd zelf nog geen gebruik van sociale media.

Op de middelbare school verandert het internetgebruik. Kinderen van 12 tot 16 jaar oud maken 2 tot 3 uur per dag gebruik van internet. Zowel bij jongens als bij meisjes staat het gebruik van sociale media op nummer één.

Papieren boeken

Middelbare scholieren gaven aan dat ze het prettig vinden om uit papieren boeken te leren. Lezen op een digitaal apparaat leidt meer af doordat er berichten kunnen ‘oppoppen’. Bovendien weet je bij een boek zeker dat datgene wat erin staat belangrijk is, zeggen ze. “Op internet is dat niet altijd zo.”

Leerlingen die al regelmatig online leren, zien daar ook voordelen van. “Online hoef je alleen maar terug te klikken of een zoekterm in te toetsen. In een boek zit je zo 50 pagina’s door te bladeren”, constateert een leerling.

Motivatie

Uit het onderzoek bleek verder dat basisschoolleerlingen het nut van naar school gaan inzien: door goed onderwijs kun je zorgen voor een goede toekomst. School hoort er voor kinderen op deze leeftijd gewoon bij.

Voor middelbare scholieren is die vanzelfsprekendheid er niet meer. Zij zijn moeilijker te motiveren voor school. Zaken op school, zoals contact met elkaar, en zaken buiten school, zoals sport, concurreren met elkaar. Ook onzekerheid over wat ze met hun toekomst willen en druk van ouders en school kunnen demotiverend werken, stelt Now It’s Our Time op grond van de vragenlijsten.

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie