Lagere cijfers door gebruik laptop in collegezaal

Share Button

Volgens een Canadese studie halen studenten die aantekeningen maken op hun laptop, lagere cijfers dan studenten die met de hand notities maken. Het gebruik van de laptop zou zelfs invloed hebben op de prestaties van medestudenten die op de traditionele manier werken.

Aantekeningen maken op de laptop leidde gemiddeld tot een 11 procent lagere score vergeleken met pen en papier. Opvallend genoeg bleken de studenten die pen en papier gebruikten, 17 procent lager te scoren als medestudenten aantekeningen maakten op hun laptop. De studenten die met de hand schreven, hadden zelf echter niet het idee dat ze werden afgeleid.

Multitasking

Voor het onderzoek, dat eerder dit jaar werd gepubliceerd in Computers & Education, moesten de studenten een college volgen en daarna een multiple choice-toets maken over de lesstof. Tijdens het eerste experiment werd gekeken naar de effecten van multitasking. Studenten maakten aantekeningen en voerden op rustige momenten een aantal andere taken uit op de computer, zoals het online zoeken naar informatie. Hiermee wilden de onderzoekers de werkelijkheid zo goed mogelijk nabootsen.

Bij het tweede experiment kregen sommige studenten pen en papier om aantekeningen te maken, terwijl anderen dat op hun laptop deden. De onderzoekers wilden er zo achter komen of de studenten die op de ouderwetse manier werkten, werden afgeleid door medestudenten met een laptop.

Volgens onderzoekster Faria Sana, werd ook de prestatie van studenten die met pen en papier werkten negatief beïnvloed, als ze zich realiseerden dat medestudenten aan het multitasken waren.

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie