Internet of Things nu grotere hype dan big data

Share Button

Het Internet der Dingen (Internet of Things) heeft big data ingehaald in de zogenoemde ‘Hype Cycle’ van opkomende technologieën, constateert het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner in een recent verschenen rapport.

In 2012 en 2013 schatte Gartner dat het Internet of Things, waarbij objecten en systemen via internet met elkaar communiceren, meer dan tien jaar nodig zou hebben om volwassen te worden. In augustus werd die verwachting bijgesteld naar vijf tot tien jaar.

Onderwijs

De Hype Cycle van Gartner laat zien in welke fase een technologie zich bevindt en koppelt daaraan verwachtingen wat betreft de impact in samenleving en de mogelijke gevolgen voor het onderwijs.

Gartner_Hype_Cycle.svgDe cyclus laat zien dat nieuwe technologieën tot onrealistisch hoge verwachtingen kunnen leiden (Peak of Inflated Expectations), die vervolgens omslaan in desillusie als blijkt dat ze niet waargemaakt kunnen worden (Trough of Disillusionment). Terwijl de verwachtingen vervolgens naar een dieptepunt dalen, wordt de waarde die de technologie wel kan bieden langzaam duidelijk en stijgt deze weer in aanzien via de ‘Slope of Enlightment’ naar het ‘Plateau of Productivity’ (brede acceptatie).

Gamification en moocs

Deze cyclus van overwaardering, onderwaardering en werkelijke waarde doet zich bij veel nieuwe technologieën voor. Gartner bracht deze zomer ook een rapport uit specifiek gericht op het onderwijs. Daarin wordt gesteld dat massive open online courses (moocs), gamification, cloud services en Bring Your Own Device (leerlingen die op hun eigen laptop, tablet of ander mobiel apparaat werken) over de top van (te) hooggespannen verwachtingen heen zijn.

Het gebruik van tablets in het onderwijs en affective computing (technologie die menselijke emoties herkent) bevinden zich in de stijgende lijn naar de top van hooggespannen verwachtingen.

Internet of Things

Illustratie: Wilgengebroed/Flickr (CC-BY)

Rol van leraren

Ook het New Media Consortium schat jaarlijks in hoe lang het nog duurt voordat bepaalde (technische) ontwikkelingen op grote schaal ingang vinden in het onderwijs. Het NMC Horizon Report 2014  spreekt onder meer over een herbezinning op de rol van leraren in de komende 1 tot 2 jaar (digitale vaardigheden als beroepseis), meer aandacht voor open content (open educational resources) binnen 3 tot 5 jaar en de komst van intuïtieve technologie (touchscreens, interfaces die reageren op lichaamsbewegingen en taal) binnen 5 tot 10 jaar.

Bring Your Own Device

Bring Your Own Device (BYOD) en cloud computing (diensten die alleen online beschikbaar zijn) zullen volgens de auteurs binnen een jaar ingang vinden in het onderwijs. Games, gamification en learning analytics (de onderwijsvariant van big data) binnen twee tot drie jaar en het Internet of Things en draagbare technologie (ingebouwd in sieraden, zonnebrillen of kleding) binnen vier tot vijf jaar.

Gerelateerd:
Kabinet wil 21e-eeuwse vaardigheden in curriculum
‘Digitale revolutie veel ingrijpender dan gedacht’

Berichtnavigatie