Hoe internet ons verandert – weekoverzicht

Share Button

Wekelijks brengt Edukator.nl een selectie uit het nieuws over ict & onderwijs dat in de afgelopen week op internet verscheen. Deze week onder meer het initiatief Opening up Education van de Europese Commissie en het boek The Digital Turn: How the Internet Transforms Our Existence van Wim Westera.

Hoe internet ons verandert (Open Universiteit)
Hoe moeten we overleven in de wereld van smartphones, tablets, Facebook en Twitter? In amper twintig jaar heeft zich een digitale revolutie voltrokken. Haast ongemerkt zijn we onze leefomgeving ingrijpend aan het veranderen. Wim Westera, hoogleraar Digitale media aan de Open Universiteit, beschrijft in het onlangs verschenen boek The Digital Turn: How the Internet Transforms Our Existence de gevolgen van de digitale revolutie voor mens en maatschappij.

The End of the University as We Know It (The American Interest)
In fifty years, if not much sooner, half of the roughly 4,500 colleges and universities now operating in the United States will have ceased to exist. The technology driving this change is already at work, and nothing can stop it.

MDG’s: how mobile phones can help achieve gender equality in education (The Guardian)
Mobile-based literacy projects can transform the lives of women in Africa and Asia, but despite abundance of phones access remains a barrier.

Eerste Latijns-Amerikaanse universiteiten op Coursera (Coursera Blog)
De eerste twee Latijns-Amerikaanse universiteiten hebben zich aangesloten bij het platform Coursera. Ze gaan massive open online courses (moocs) aanbieden in het Spaans. Het gaat om de Nationale Autonome Universiteit van Mexico en het Instituut voor Technologie Monterrey in Mexico.

De vruchten plukken van Open Education (Science Guide)
Een van de belangrijkste uitdagingen voor ict in het onderwijs is: hoe zorg je dat informele manieren van onderwijs tóch beoordeeld en gewaardeerd worden net als gewoon onderwijs? Voor de zomer publiceert de Europese Commissie haar nieuwe initiatief Opening up Education. De tekst is nog niet definitief omdat de opmerkingen van betrokkenen in het onderwijsveld nog worden opgenomen. Ricardo Ferreira werkt bij de afdeling van de Europese Commissie die zich bezighoudt met skills, kwalificaties en meertaligheid. Hij geeft alvast een inkijk in de plannen van de Commissie.

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie