Gaat het hoger onderwijs de krantensector achterna?

Share Button

gratisGratis online kwaliteitsonderwijs, een trend die in het afgelopen jaar veel aandacht kreeg, heeft niet alleen maar voordelen. Er moet beter nagedacht worden over de gevolgen op lange termijn van het ‘weggeven’ van onderwijs, zegt MIT-hoogleraar Michael Cusumano in Communications of the ACM.

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) loopt voorop op het gebied van open online onderwijs. In 2002 ging het instituut van start met Open Courseware. In 2012 mondde dat uit in edX, een platform voor massive open online courses (moocs). Studenten uit de hele wereld kunnen via edX online gratis cursussen volgen bij de beste docenten.

Aanvankelijk ging het om een ‘gesloten’ platform, maar kort geleden besloot edX om de broncode deels beschikbaar te stellen, met de bedoeling op termijn de techniek achter de site volledig vrij te geven. Ook worden steeds meer cursussen op edX onder open licentie gepubliceerd, wat betekent dat anderen het cursusmateriaal vrij mogen hergebruiken en veranderen. De enige Nederlandse universiteit die momenteel cursussen aanbiedt via edX, is de TU Delft.

Voorzichtigheid

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-laptop-books-image23169978Cusumano vraagt zich af of niet meer voorzichtigheid is geboden als het gaat om het gratis aanbieden van onderwijsmateriaal. Hij kijkt daarbij naar eerdere ontwikkelingen in bijvoorbeeld de muziek- en krantenindustrie. Als eenmaal een trend is ingezet –  nieuws en muziek is gratis – is het moeilijk de weg terug te bewandelen, zegt hij. “Andere industrieën die de digitale weg gingen, zijn enorm disruptive geworden, soms zonder er bij na te denken. Als het om onderwijs gaat, zou ik willen dat mijn collega’s het wat rustiger aan doen en nadenken over de gevolgen van wat we doen en hoe we het doen. Het internet is niet te stoppen, maar je kunt wel voorkomen dat je verpletterd wordt.”

Als kranten de klok konden terugdraaien naar 1997, zouden ze beter nadenken over het besluit om hun volledige product gratis online te zetten, zegt Cusumano. Is 2013 het 1997 van het hoger onderwijs? Als dat zo is, kunnen universiteiten beter nu nadenken over de economische consequenties. “Sommige sectoren zijn nog steeds bezig te herstellen van de gevolgen van ‘gratis’. De New York Times heeft een fout gemaakt door alle content gratis online te zetten. Nu probeert de krant voor een deel van de kopij geld te vragen. De muziekindustrie werd bijna geruïneerd door gratis – meestal illegale – downloads, totdat Apple met iTunes kwam. De meeste muziek is niet meer gratis en de sector heeft de digitale ontwikkelingen overleefd.”

Grote spelers

Het voordeel van gratis onderwijs is dat iedereen dezelfde kans heeft en studeren niet alleen voor rijken is. Maar als iedereen ervan overtuigd raakt dat de waarde van het hoger onderwijs 0 euro is, kan het egalitaire ideaal uitmonden in minder verscheidenheid en minder keuze, zegt hij.

In andere industrieën bleken bij digitale revoluties slechts enkele grote spelers te overleven. Zij konden zich veroorloven zich aan te passen en zetten daarmee anderen buitenspel, iets wat ook in het hoger onderwijs kan gebeuren. “Terwijl op veel regionale onderwijsinstellingen prima lesgegeven wordt. Dat is tenslotte hun eerste taak. Gerenommeerde instituten zoals MIT en Harvard zijn in de eerste plaats gericht op onderzoek (…) Het zou zonde zijn als instellingen waar goed onderwijs wordt gegeven het niet redden.”

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie