“Flipped classroom niet beter dan traditionele les”

Share Button

Flipping the classroom, een concept waarbij studenten thuis online colleges volgen en op locatie de lesstof verwerken, geeft geen betere resultaten dan leren op de traditionele wijze. Dat is een voorlopige conclusie van onderzoekers van Harvey Mudd College in Claremont (VS).

De onderzoekers kregen bijna 200.000 dollar om gedurende drie jaar onderzoek te doen naar flipping the classroom. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar de eerste resultaten wijzen erop dat flipping niet tot betere prestaties leidt.

Geen verschil

Bij het onderzoek werd onder meer gekeken naar de vaardigheid van studenten om kennis toe te passen op een probleem, hun houding ten opzichte van leren en examenuitslagen. In de meeste gevallen was er geen aantoonbaar verschil tussen beide soorten onderwijs.

Studenten waren verdeeld over het nieuwe concept. Een deel van hen vond flipping the classroom prettig, een ander deel had een sterke voorkeur voor het oude model.

Extra tijd

Uit andere onderzoeken blijkt juist dat flipping voor zowel de student als docent beter werkt.

In USA Today zegt onderwijsconsultant Andrew Miller dat veel afhangt van de manier waarop het nieuwe model wordt uitgevoerd. “Vooral docenten die graag en goed college geven, moeten eraan wennen invulling te geven aan de tijd die vrijkomt in de les.”

Gerelateerd:
Student presteert beter in flipped classroom

Berichtnavigatie