‘Educatieve uitgevers digitaliseren te traag’

Share Button

Educatieve uitgevers moeten sneller digitale lesmethodes ontwikkelen want er is vraag naar, stelden innovators deze week op de onderwijsbeurs IPON in Utrecht. De uitgevers stelden daar tegenover dat hun verrijkte digitale methodes nog relatief weinig gebruikt worden.

Hoe de juiste weg te vinden tussen methodes die al jaren meegaan en de komst van digiborden, tablets en andere innovaties? Ron Zuijlen van VO-content, een platform voor open leermaterialen,  pleitte tijdens het uitgeversdebat gisteren op de IPON voor het flexibel omgaan met allerlei bronnen en het aanbieden van meer individuele leerroutes.

Roel Bakker van uitgeverij ThiemeMeulenhoff zei niet te ver te willen afwijken van de huidige werkprocessen. “Want het is ook een implementatievraagstuk. Het moet werkbaar zijn voor scholen. Ik zie veel gepassioneerde mensen, maar het moet wel vanuit de scholen zelf komen.”

Geen tablet

Paul Vermeulen van Next Leermiddelen, een nieuwe uitgeverij die scholen zelf meer invloed wil geven in het curriculum, vroeg zich af of de grote educatieve uitgevers niet te voorzichtig zijn. “Onderschat je zo niet de veranderkracht van het onderwijs? Vermeulen verwees naar Got it?!, een individuele online leeromgeving van ThiemeMeulenhoff voor taal en rekenen. “Got it?! geeft leerlingen vleugels en docenten meer tijd. Waarom niet sneller, waarom niet meer van dat fantastische spul?”

“Er is al ontzettend veel”, reageerde Harold Rimmelzwaan, directeur van uitgeverij Malmberg. “Waar we tegenaan lopen, is dat niet elke klas bijvoorbeeld met tablets werkt. Het is heel moeilijk om een oplossing voor alle scholen aan te bieden.”

Marcel Dol van Noordhoff Uitgevers kwam tot een soortgelijke constatering. “De methode die wij nu aanbieden, zit heel dicht tegen het boek aan. We merken dat vanuit de markt meer interactiviteit verwacht wordt. Maar van de interactiviteit die we aanbieden, wordt maar mondjesmaat gebruik gemaakt. Van het moment dat een leerling helemaal zijn gang kan gaan in een gepersonaliseerde omgeving, zijn we denk ik nog heel ver verwijderd.”

Scholen kiezen voor veiligheid

Scholen kiezen nog vaak voor “veilig”, zei Peter Feenstra van uitgeverij Eisma Edumedia. “En dan komen ze uit bij het oude leren. Als een docent zegt: ‘Ga naar pagina 32’, dan weet iedereen wat hij moet doen.” Ron Zuijlen van VO-content bracht daar tegenin dat het gebruik van leermaterialen tegenwoordig niet meer afhankelijk hoeft te zijn van de aanwezigheid van de docent die zegt wie wat moet doen. “Dat staat haaks op het inspelen op individuele behoeften. Onze Stercollecties bieden de docent veel multimedia en interactiviteit. We proberen de docent en de leerling te prikkelen.”

Marcel Dol (Noordhoff): “We ontwikkelen al leermiddelen met gepersonaliseerde tools en meer interactiviteit. We voelen ook wel een sense of urgency. Wat we doen, is samen met de scholen experimenteren en ontdekken wat wel en niet kan. Veel hangt af van het beleid van de school. Waar staat de school in deze ontwikkelingen, welke docenten nemen de leiding? Onze methoden geven houvast aan de docent, een ruggengraat voor de opbouw van lessen. Als de docent externe bronnen wil toevoegen, willen wij dat in principe stimuleren. Daar doen we ook suggesties voor. Maar we merken dat de belangstelling ervoor in de praktijk tegenvalt.”

Open educational resources

oerVermeulen stelde nogmaals dat de traditionele uitgevers docenten onderschatten. “Alsof het een soort invaliden zijn. Ik zie veel teams die prima in staat zijn hun eigen onderwijs te ontwerpen, maar ze blijven hangen omdat ze niet de leervormen erbij kunnen pakken die ze nodig hebben. Het probleem is juist dat we er steeds meer dingen ‘bij doen’, terwijl het ánders moet. De methodes zijn best goed. Maar als je zo’n systeem steeds meer aankleedt en je moet alles erbij nemen, ben je niet met de echte vraag bezig. Er wordt flexibiliteit gevraagd en docenten willen combinaties kunnen maken met eigen leermaterialen, open educational resources.”

Meer nieuws over de onderwijsbeurs IPON op Edukator.nl:
Tablet geeft ruimte aan talent van kinderen
“Onderwijs is niet klaar voor de netwerksamenleving’

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie