E-learning gaat 30 procent van het onderwijs uitmaken

Share Button

E-learningIn de komende tien jaar zal e-learning naar verwachting 30 procent van al het onderwijs gaan uitmaken, stellen experts. Zij adviseren de Europese Commissie hierop in te spelen, omdat docenten en beleidsmakers die transformatie moeten vormgeven.

In het deze maand gepubliceerde rapport New modes of learning and teaching in higher education signaleren de auteurs dat Europa nog lang niet het volledige potentieel van innovatieve technologieën benut voor het hoger onderwijs. Binnen enkele lidstaten zijn initiatieven gelanceerd, maar de nationale autoriteiten zijn terughoudend met nieuwe ontwikkelingen in hun beleid.

Inzet van innovatieve technologie vergroot volgens de experts de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en de diversiteit van de studentenpopulatie. Ook kunnen er nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan op lokaal en internationaal niveau.

Open leermaterialen

Het rapport, dat is opgesteld door de High Level Group (HLG) on the Modernisation of Higher Education, pleit onder meer voor ondersteuning van onderwijsinstellingen op digitaal gebied via het Erasmus+programma. Ook moet de integratie van digitale technologie en pedagogiek een integraal onderdeel worden van de strategie van hoger onderwijsinstellingen. Verder adviseren de auteurs om alle docenten te trainen in relevante digitale vaardigheden.

Op het gebied van open data adviseren ze overheden en onderwijsinstellingen om volledig te gaan werken met open leermaterialen die vrij veranderd, gekopieerd en verbeterd mogen worden. Ook moeten er juridische raamwerken komen die learning analytics (het verzamelen en interpreteren van digitale data voor onderwijsdoeleinden) mogelijk maken. Digitale onderwijsplatformen moeten verder hun gebruikers duidelijk maken wat met hun gegevens gebeurt – en de mogelijkheid bieden die gegevens te anonimiseren.

 

Berichtnavigatie