Digitale technologie beïnvloedt gymles

Share Button

Het gebruik van tablets, apps, videofeedback, games en YouTube gaat mede bepalen hoe kinderen (voor het eerst) in aanraking komen met sport en hoe ze bewegingen aanleren en interpreteren. Dat zegt Ivo Hilvoorde in zijn boek Van tikken naar taggen.

Nieuwe vormen van ‘digitale sportbeoefening’, zoals ‘e-sport’ en de World Cyber Games, stellen ook onze gangbare denkbeelden over het concept sport op de proef. Deze vormen van innovatie bieden kansen, maar confronteren het (bewegings)onderwijs ook met complexe vragen.

Het boek wordt woensdag gepresenteerd tijdens een symposium aan de hogeschool Windesheim in Zwolle. Hilvoorde gaat daar in op het brede palet aan digitale mogelijkheden, met speciale aandacht voor de vraag welke invloed digitalisering heeft op de bewegingsvrijheid van zowel de leerkracht als leerling.

Oefeningen terugkijken

Op het symposium spreekt ook Diane Ste-Marie, plaatsvervangend decaan van de Faculty of Health Sciences en hoofd van de School of Human Kinetics aan de Universiteit van Ottawa in Canada. Zij gaat in op de vraag hoe je digitale middelen doeltreffend inzet in de gymles.

Ste-Marie deed onder meer onderzoek naar observerend leren en hoe dat bijdraagt aan het motorisch leerproces bij kinderen. Haar onderzoek laat zien hoe kinderen kunnen profiteren van het terugkijken naar hun eigen oefeningen. Daarbij gebruikt ze de nieuwste digitale mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld feedforward modellering, waarbij de leerling zichzelf ziet acteren op een niveau dat zij of hij nog niet heeft bereikt.

Op de dag worden verder een aantal workshops gegeven. Die gaan onder meer over het gebruik van de iPad bij balsporten, videofeedback en zelfsturing in de gymles en digitale spelanalyse.

Berichtnavigatie