‘Chinees leren is onzin, de Google-bril vertaalt wel voor je’

Share Button

Chinees leren, wat vanaf 2015 op tientallen scholen kan, is onzin. Want over een paar jaar zet je een Google-bril op en alles wat je zegt wordt direct vertaald. Dat zei trendwatcher en futurist Marcel Bullinga vandaag op de onderwijsbeurs IPON in Utrecht.

Met het voorbeeld wilde hij aangeven dat docenten vandaag de dag continu moeten nadenken over de houdbaarheid van onderwijsinhoud. “De vorm waarin onderwijs wordt gegeven, verandert. Dat zie je overal om je heen hier op de beurs. Die innovatie gaat wel door. Maar er is ook een andere ontwikkeling gaande, die van kennis die we niet meer nodig hebben. Daarom moet je je continu afvragen of je geen kennis aan het bijbrengen bent die in de latere beroepspraktijk nutteloos is.”

Do-it-yourself

Tussen nu en 2025 komt er een golf van nieuwe technologie aan die met zich meebrengt dat we steeds vaker dingen zelf kunnen doen. Onderzoeksbureau McKinsey stelt dat tegen 2025 wereldwijd alleen al zo’n 550 miljard dollar omgaat in de markt voor 3D-printen. Er ontstaan andere manieren van ontwerpen, produceren en distribueren.

“Om een huis te bouwen, heb je bouwvakkers nodig en kennis van materialen en het bouwproces. Maar we kijken nu al of we huizen kunnen printen in 3D. Wat betekent dat voor de opleiding tot bouwvakker? Een bouwvakker zal in ieder geval op een knop moeten kunnen drukken. Veel van zijn vakmanschap zit straks in de 3D-printer.”

Bullinga verwees ook naar een onderzoek van de Universiteit van Oxford, waarin gesteld wordt dat 47 procent van de huidige banen overgenomen wordt door computers. “Iedereen moet zich afvragen: behoor ik tot die 47 procent? En als je docent bent: train ik mijn leerlingen voor iets wat in die 47 procent valt? Alle werk dat routinematig of repetitief is, zal verdwijnen. Het wordt normaal om met robots samen te werken. Dingen maken en ontwerpen wordt steeds belangrijker, “omdat we over een tijdje met 3D-printers gepersonaliseerde producten kunnen maken, van hoge kwaliteit en tegen een lage prijs.”

Parate kennis

Het bezitten van parate kennis wordt steeds minder relevant, zei Bullinga. “Geheugen kun je uitbesteden. Vijfentachtig procent zit nu in ons hoofd, 15 procent in de wolk (online). Stel dat het over vijf of tien jaar omgekeerd is? Veel parate kennis is niet meer nodig, omdat die direct oproepbaar wordt via apparaten als Google Glass.”

De innovaties in de technologie geven ons allemaal meer macht. “We krijgen toegang tot kennis uit de hele wereld en kunnen steeds meer zelf. Als de school je niet bevalt, dan kies je gewoon voor online cursussen van Harvard. Maar als je slim bent, haal je Harvard in jouw school.”

Constant online zijn heeft echter ook schaduwkanten. “Het voortdurende getuur naar schermen en het gebrek aan focus doet iets met je. We moeten diep gaan nadenken over het inbedden van stilte in het onderwijs, omdat we anders knettergek worden van alle prikkels die ons via internet bereiken.”

Futureproof

Bullinga gaf de aanwezigen een creatieve opdracht mee ter bewustwording. “Kijk naar je eigen school en maak eens foto’s van alledaagse momenten. Stel dan de vraag wat blijft en wat verdwijnt. Dan krijg je een interessante serie van mensen en dingen die verdwijnen en blijven. Vervolgens moet je samen met docenten, ouders, leerlingen en bedrijven bezig gaan met concrete projecten om de school futureproof te maken.”

Gerelateerd:
Kabinet wil 21e-eeuwse vaardigheden in curriculum
Digitale revolutie veel ingrijpender dan gedacht

 

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

Berichtnavigatie