China, India en Pakistan werken aan open leermaterialen

Share Button

Open Educational Resources AzieDrie Aziatische landen hebben in de afgelopen jaren substantiële hoeveelheden open leermaterialen gepubliceerd. Het gaat om China, India en Pakistan. Dat staat in  het rapport Open Educational Resources: An Asian Perspective.

China kent Jingpinke, een project waar de Open Universiteit in Beijing bij betrokken is. De Virtuele Universiteit van Pakistan heeft bijna 6000 uur aan cursusmateriaal gepubliceerd op YouTube. Het Indiase Nationale Programma voor Technology Enhanced Learning heeft 260 cursussen op het web geüpload in tekst- en videoformaat.

Indonesië, waar de Universitas Terbuka een voortrekkersrol speelt, boekt snel vooruitgang, stellen de auteurs. De Open Universiteit op de Filipijnen werkt aan een beleid op het gebied van open educational resources (OER). En Vietnam heeft, vanwege de beperkte connectiviteit, toegang gecreëerd tot de open leermaterialen van het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Early adopters

De hogerinkomenslanden Japan en Zuid-Korea behoren tot de early adopters op het gebied van open educational resources. Japanse universiteiten wisselden al in 1997 voor het eerst digitaal leermaterialen uit. Het Japanse Open Courseware Consortium speelt nu een leidende rol in de OER-beweging. Zuid-Korea, dat een zeer geavanceerde ict-infrastructuur heeft, heeft een eigen consortium gevormd.

Arm en rijk

Azië is echter een continent dat scherpe contrasten kent. Het telt het grootste aantal extreem-armen in de wereld, maar het herbergt ook enkele van de rijkste economieën in de wereld. Die rijke landen beschikken over een geavanceerde ict-infrastructuur. Delen van Zuid-Azië en de Mekongregio behoren tot gebieden met de slechtste connectiviteit ter wereld.

Het rapport Open Educational Resources: An Asian Perspective is uitgeven door de Commonwealth of Learning en OER Asia. Het bevat informatie over open leermaterialen in tien Aziatische landen en tien case studies.

Er kan niet meer gereageerd worden op dit bericht

Berichtnavigatie