Britse scholen experimenteren met Internet of Things

Share Button

Acht scholen in Groot-Brittannië gaan een jaar lang experimenteren met het Internet of Things (IoT). Bij het IoT, of Internet der Dingen, kunnen objecten of apparaten via internet met elkaar en hun gebruikers communiceren. Met het project is 937.000 euro gemoeid.

In eerste instantie is het de bedoeling om de manier waarop exacte vakken en aardrijkskunde worden gedoceerd, te verbeteren. Maar op termijn kan het IoT wellicht breder worden ingezet.

Het project wordt aangestuurd door een consortium van bedrijven en onderwijsinstellingen. Deelnemers zijn Intel, Xively, Science Scope, Explorer HQ, Stakeholder Design, het Urban Climate Laboratory van de Universiteit van Birmingham en UCL Centre for Advanced Spatial Analysis en afdeling Computerkunde van de Britse Open Universiteit.

Open raamwerk

“Met dit project lossen we veel van de commerciële problemen rondom het Internet of Things op”, zegt David Crellin van Science Scope tegen de website IT Pro. “Sommige organisaties bezitten veel waardevolle informatie en zijn erg voorzichtig met het vrijgeven daarvan. Maar als studenten informatie over hun experimenten delen, kunnen we binnen een heel open raamwerk opereren.”

Kinderen die meedoen kunnen geïnspireerd raken om zelf producten en sensors te bouwen. “Dat kan ze helpen om mee te doen op markt waarin over een jaar of tien biljoenen dollars zullen omgaan”, zegt Chad Jones van Xively.

“We geven kinderen de tools en het onderwijs dat nodig is om in de toekomst te profiteren van deze enorme kans in de digitale economie.”

Berichtnavigatie