‘Bevorder onderwijsinnovatie buiten het systeem’

Share Button

Het onderwijs is een weerbarstige sector als het gaat om innovatie. Die kan dan ook het beste buiten het systeem bevorderd worden. “Dan kun je de innovatie naar binnen halen op het moment dat de tijd daar rijp voor is”, zei Constantijn van Oranje deze week tijdens De Onderwijsdagen in Rotterdam.

Constantijn van Oranje is kabinetschef van eurocommissaris Neelie Kroes voor de Digitale Agenda.  Door Kennisnet, een van de organisatoren van De Onderwijsdagen, was hij uitgenodigd als keynote spreker.

Technische ongeletterdheid

Dat de innovatie in het onderwijs er moet komen, was voor de meeste deelnemers aan het congres geen punt van discussie. De digitale en maatschappelijke ontwikkelingen, ook door diverse andere sprekers geschetst, maken vernieuwing een dringende noodzaak, vinden zij. Te denken valt onder meer aan gepersonaliseerd leren met behulp van ICT,  maar ook aan omgaan met data en internet. “In 95 procent van de banen speelt ICT een rol. Zonder die vaardigheden lopen jongeren, maar ook ouderen, kansen mis.”

Innovatie is momenteel erg versnipperd en wordt vooral gedragen door individuele leraren of groepjes ouders, zei Constantijn van Oranje. “Die versnippering zien we in heel Europa. Het aanbod van technologie en content is geen probleem. Dat ziet u op de beurs hier. Het probleem is eerder om al die nieuwe methodes in te passen in het curriculum en een balans te vinden tussen oude en nieuwe vaardigheden. Er is nog veel technische ongeletterdheid in de EU.”

Kennis en zelfvertrouwen

Docenten missen vaak de kennis en het zelfvertrouwen om met nieuwe technologie om te gaan. Ze lopen ook achter als het gaat om het nieuwe pedagogische methodieken, zei hij. “De school van mijn eigen kinderen in België heeft een relatief hoog aanzien qua resultaat. Maar er is heel weinig ICT. Als je kijkt naar modernisering, zitten ze op het niveau van scholen in Roemenië.”

Hij benadrukte dat het als EU-ambtenaar niet zijn taak is zich te bemoeien met het onderwijs in Nederland. “Europa is niet bevoegd zich bezig te houden met het curriculum in Nederland. Wat we vanuit Brussel wel kunnen doen, is kennis delen. En stimuleren dat regio’s die voorop lopen, delen met anderen.”

Tijdens De Onderwijsdagen zijn van diverse sessies video-opnamen gemaakt. De volledige keynote van Constantijn van Oranje is hier te bekijken.

Janneke Schuurman (39 Posts)

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.


Over Janneke Schuurman

Janneke Schuurman is zelfstandig journalist, redacteur en vertaler met als specialisaties: onderwijs & ICT, innovatie, globalisering, internationale ontwikkeling.

Berichtnavigatie